ظروف آشپزخانه

تمیز کردن تخته گوشت چوبی

تمیز کردن تخته گوشت چوبی

تمیز کردن تخته گوشت چوبی

تخته گوشت چوبی یکی مهم ترین ابزارهای آشپزی به حساب می آید و وجود آن در هر آشپزخانه ای ضروری است. شاید شما در طول روز بارها از این تخته استفاده کنید و پس از هر بار استفاده آن را بشویید. اما با این حال ممکن است بازهم بوی نامطبوع و رنگ نه چندان دل چسب این تخته ها باعث دلسرد شدن شما شود.

واقعیت این است که در اثر برخورد چاقو به بدنه این تخته ها Cutting board (چه نوع چوبی و چه نوع پلاستیکی) خراش هایی روی سطح آن ایجاد می شود. هنگام برش مواد غذایی نیز تکه هایی از این مواد وارد شکاف های به وجود آمده روی سطح تخته شده و با گذر زمان در آن جا فاسد می شوند.

جالب است بدانید که روش های رایج شست و شو نمی تواند این آلودگی را از بین ببرد و لازم است که از روش های مخصوص استفاده شود، به روش های تمیز کردن تخته گوشت چوبی در ادامه اشاره خواهیم کرد:

سرکه ضدعفونی کننده تخته گوشت چوبی

استفاده از آب و مایع ظرف شویی برای تمیز کردن  تخته باعث ضعیف شدن فیبرهای تخته گوشت چوبی و کند شدن لوازم قصابی آشپزخانه تان می شود. برای جلوگیری از آلودگی و تمیز شدن تخته تان بعد از هربار استفاده آن را با سرکه سفید قوی بشویید. استیک اسید موجود در سرکه سفید یک ضدعفونی کننده ی عالی است و باعث از بین رفتن میکروب هایی همچون ای کولی، سالمونلا و استافیلوکوکوس می شود.

زمانی که تخته ی برش آشپزخانه تان نیاز به بوزدایی و ضدعفونی شدن دارد، مقداری جوش شیرین را روی آن پاشیده و و سپس سرکه سفید غلیظ را روی آن اسپری کنید. ده ذقیقه به آن زمان دهید تا کف کرده و حباب بزند، سپس تخته را با دستمالی که با آب سرد خیس شده تمیز کنید.

تمیز کردن تخته گوشت چوبی

تمیز کردن تخته گوشت چوبی

هیدروژن پروکسید کشنده باکتری ها

هیدروژن پروکسید کشنده ی باکتری های موجود در سطوح است. علاوه بر آن هیدروژن پروکسید ماده ای مناسب برای جلوگیری از رشد باکتری ها نیز می باشد. بنابراین آن را بلافاصله بعد از برش گوشت مرغ و سایر گوشت ها روی تخته گوشت چوبی ریخته و اجازه دهید وظیف خود را انجام دهد. برای از بین بردن جرم روی تخته برش از یک دستمال کاغذی و سرکه برای تمیز کردن سطح موردنظر استفاده کنید. معمولا پروکسید ۳% مناسب تر است.

لیمو از بین برنده بو

اگر تخته گوشت چوبی تان بعد از برش پیاز، کوبیدن سیر، برش گوشت پخته و خام و یا تمیز کردن ماهی روی آن بو می دهد، با مالیدن یک نصفه لیمو برسطح تخته  می توانید بوی بد آن را از بین برده و آن را پاکسازی کنید. با به کارگیری آبلیموی غلیظ نیز می توانید این کار را انجام دهید.

تمیز کردن تخته گوشت چوبی

تمیز کردن تخته گوشت چوبی

جوش شیرین برای پاکیزگی عمقی تخته گوشت

شما می توانید با مالیدن خمیری از یک قاشق جوش شیرین، نمک و آب روی تخته یرش پلاستیکی یا چوبی آشپزخانه تان آن را تمیز کنید. پس از انجام این کار تخته را با آب گرم بشویید.

نمک و درخشندگی

اگر تخته گوشت چوبی را با آب و صابون شستید، آن را با دستمال خیسی که در نمک فروکرده اید تمیز کنید. با انجام اینکار تخته شما روشن تر و درخشنده تر خواهد شد. همچنین می توانید خمیری از نمک و آبلیمو درست کنید و از آن برای تمیز کردن تخته برشتان استفاده کنید.

تمیز کردن با سفیدکننده

برای تمیز کردن تخته گوشت چوبی هرگز از شوینده لوازم خانگی استفاده نکنید. در شرایط ضروری شما می توانید از برسی که به محلولی متشکل از یک قاشق چای خوری سفیدکننده رقیق به همراه دو لیتر آب آغشته شده،  برای تمیز کردن سطح موردنظر استفاده کنید. این کار را بامالیدن برس به شکل دایره های کوچک بر سطح موردنظر استفاده کنید و توجه داشته باشید که سطوح چوبی را بیش از حد به این محلول آغشته نکنید. پس از این کار تخته را با دستمال کاغذی که رطوبت اندکی داشته تمیز کنید و سپس سطح تخته گوشت چوبی را با دستمالی تمیز خشک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *