پیش غذا

اسفناج خامه ای

اسفناج خامه ای

اسفناج خامه ای

اسفناج خامه ای شبیه بورانی است با این تفاوت که به دلیل استفاده از پنیر و شیر و خامه، طعم متفاوتی پیدا می‌کند .

مواد لازم برای تهیه اسفناج خامه ای :

اسفناج ، کره ، پیاز ، سیر ، آرد ، شیر ، خامه ، پنیر پارمزان ، پودر خردل ، نمک ، فلفل ، شوید تازه

طرز تهیه :

ابتدا اسفناج را بپزید و بعد آن را در آبکش ریخته و زیرآب سرد بگیرید تا خنک شود. سپس آب اسفناج را کامل بگیرید .

برای تهیه سس خامه ابتدا کره را در تابه‌ای روی حرارت متوسط ذوب کنید. پیاز و سیر خردشده را اضافه کرده و یک دقیقه تفت دهید. سپس آرد را اضافه کنید و به مدت سه دقیقه هم بزنید تا خامی آن گرفته شود. شیر و خامه را مخلوط کرده و به تابه اضافه کنید. سس را مرتب هم بزنید تا جوش بیاید و به‌اندازه فرنی غلیظ شود .

حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا سس برای دو دقیقه دیگر روی حرارت بماند. در این مرحله پنیر رنده شده و اسفناج را به سس اضافه کنید و هم بزنید. درنهایت پودر خردل، نمک و فلفل را به سس اضافه کنید . در صورت تمایل می‌توانید مقداری شوید تازه خردشده به اسفناج خامه‌ای اضافه کنید تا طعم متفاوتی بگیرد.

ارزش غذایی اسفناج

اسفناج خام حاوی ۹۱درصد آب، ۴درصد کربوهیدرات، ۳درصد پروتئین و مقدار ناچیزی چربی است. اسفناج دارای کالری پایین و ارزش غذایی بالایی است به ویژه در مواقعی که به صورت آب‌پز یا بخارپز مصرف شود. این گیاه دارای میزان بالایی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. هرچند که اسفناج حاوی آهن و کلسیم بالایی است، اما اگزالات موجود در برگ‌های آن به خصوص در هنگام مصرف به صورت خام، مانع از جذب کلسیم و آهن در دستگاه گوارش انسان می‌شود. پختن اسفناج باعث کاهش میزان اگزالات شده و هضم و جذب مواد مغذی در بدن به شکل بهتری انجام خواهد شد. این گیاه همچنین حاوی مقدار بسیار بالایی ویتامین K است و به دلیل نقش مهم این ویتامین در فرایند انعقاد خون، به بیماران مصرف کنندهٔ داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین توصیه می‌شود که از مصرف اسفناج خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *